vrijdag 8 juli 2011

Leg nooit uit wat je niet wil - geen paarse olifanten -1

Communicatie - leg nooit uit wat je niet wil!

Soms slaat een timmerman zich keihard op zijn vingers!

Soms maak je in communicatie een vergissing, waarvan je je per onmiddellijk voor je kop kan slaan als je je realiseert dat je die maakte, maar terugdraaien is dan niet altijd mogelijk, lijkt het.

De intentie was prima, ik wilde gewoon heel simpel iemand even ter zijde staan en gewoon behulpzaam zijn in een moeilijk periode, simpel aardig zijn voor gewoon een ander aardig iemand.

Maar soms zit je zelf even niet lekker in je vel en de ander ook niet en maak je daardoor de meest kapitale fout waarvan je altijd aan anderen zo precies hebt uitgelegd dat je dàt nou nèt nièt moet doen. (Ik hoorde ooit iemand zeggen:"Ik maak niet zo gauw een fout, maar àls ik er een maak dan maakt ik ook een pracht exemplaar ... , nou dit leek er zo één, maar ik vond het zelf een heel vervelende en kapitale!)

En dan maak ik nog wel zo'n fout die zo ongeveer gelijk staat aan “schaakmat” staan.

Je kan geen kant meer op, in de schaakwereld zou de enige oplossing zijn met frisse moed gewoon met het volgende spel verder gaan.

Schaakmat, wat deed ik dan zo stom?

Mijn uitspraak “zeg nooit wat je niet wil, want het onderbewustzijn kan daar niets mee en gaat er absoluut de verkeerde kant mee op", kreeg ineens lelijk gestalte.
Praat dus nooit over wat je wil vermijden, maar alleen over wat je wil bereiken.

Een wat deed ik ... juist ja, omdat ik zelf op dat moment wat "uit mijn doen was" en daardoor toen de ernstige behoefte voelde iets te gaan uitleggen, beging ik de kapitale fout om uit te leggen waarom ik iets deed, maar dat deed ik in de vorm van uitleggen in "vermijden", waarin ik iets in die vorm trachtte uit te leggen met de bedoeling om juist een misverstand te voorkomen.

En je begrijpt het al, het misverstand ging volstrekt een eigen leven leiden. Het onderbewustzijn van de ander ging vreselijk aan de loop met het plaatje wat ik nou juist wenste te vermijden, een plaatje wat niet van toepassing was op dat moment, en dàt was nou precies wat ik nou duidelijk had willen maken.

Hoe los je dat nou op?

Ja, als dat jezelf overkomt kan je het plaatje gewoon bijstellen als je je dat realiseert, door het juiste plaatje te maken en het er voor in de plaats te zetten.

Kan ik het plaatje, dat "beeld" wat die ander zelf maakt(e) veranderen?
Was dat maar waar, dan kan alleen de ander, maar die dient er zich dan wel bewust van te zijn!

De enige optie zou mogelijkerwijs zijn geweest als ik had kunnen uitleggen wat er aan de hand was, maar dat ging niet lukken (als gevolg van datzelfde plaatje notabene!)

Het stomme is dat als je zegt “zie géén paarse olifant voor je” er onmiddellijk een paarse olifant in iemands beeld verschijnt.

Lach niet, het zou best een aardige paarse olifant hebben kunnen worden, maar niet toen!

En hoe zeg je " een inmiddels paars geworden olifant" dat het de bedoeling was geweest dat hij "geen paarse olifant" had moeten denken.
In de wiskunde krijg je bij 2 keer nee een ja, maar het onderbewustzijn rekent niet zo.

Als ik nu ga uitleggen dat het géén "geen paarse olifant" was, blijft alsnog het plaatje van die paarse olifant hangen.

Tja.... hoe lossen we dat nou op, of wordt het nou toch automatisch een paarse olifant?

Of ik me "onbewust" keihard op een paar vingers getimmerd heb ....

Een schrale troost dat mijn intentie goed was! Wie weet wordt diè nog eens geproefd en gewaardeerd!

Het zal toch wel èrgens voor bedoeld zijn hoop ik, zo'n kapitale fout?!

© Yvonne Mooijman


Lees de andere relevante artikelen over "de paarse olifant"

Meer lezen in weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: