woensdag 10 oktober 2012

Niet lekker in je vel zitten - 2

Je zit niet lekker in je vel en zoekt een oplossing.
Soms doe je op de vreemdste en meest onverwachte plaatsen inzicht op:

Jaren geleden was ik eens op een open dag bij het regionale waterzuiveringsbedrijf.
We hadden een excursie door een bepaald natuurgebied wat een aantal jaren eerder onder water was gezet.
Wat mij het meest is bijgebleven was een opmerking tijdens die excursie dat er ineens planten gingen groeien waarvan de zaden al duizenden jaren in de grond bleken te hebben gezeten, die nu ineens, omdat er voor die planten de juiste voorwaarden waren, ze ineens bleken te kunnen ontkiemen. Duizenden jaren hadden ze dus hun potentie om te kunnen ontwikkelen niet aan kunnen spreken, dat was fascinerend om te horen! Ik kon het als het ware voor me zien, die zaden in de grond die er wel waren maar niets uit konden richten!

Het milieu bepaalt wat zich ontwikkelt.
Voorheen leefden er andere planten die nu niet meer konden overleven.
Het werd mij ineens zichtbaar hoe belangrijk “voorwaarden om tot ontwikkeling te kunnen komen” zijn.

Tijdens mijn opleiding heeft me dat ook altijd gefascineerd.

Voordien was ik er eigenlijk niet zo mee bezig.

Een jaar of dertig geleden heb ik een periode gehad waarin ik volledig uitgeteld was, geen energie, voortdurend uitgeput, ik zat niet lekker in mijn vel en dat was nog maar zeer zwak uitgedrukt! Ik was uitgeput!.
Ik heb me door de hele medische mallemolen binnenstebuiten laten keren om uiteindelijk door de huisarts gefeliciteerd te worden met het feit dat ik niets mankeerde.
Alleraardigst natuurlijk, ik mocht de man als persoon graag, maar ik schoot er niets mee op.

Tot... ik in een blad een artikel las over candida, (een schimmel die zich in een bepaalde verzuurde omgeving zeer prettig thuis voelt en zich daar geweldig vermenigvuldigt). In het artikel werden de symptomen beschreven en ineens wist ik wat er gaande was in mij.

Achteraf bleek, dat ik door gebruik van antibiotica mijn darmflora ernstig naar de maan had weten te helpen waardoor er bepaalde bacteriën waren gaan overheersen terwijl andere  bacteriën die er werkelijk thuis hoorden waren verdwenen.

Er was dus een milieu, een voedingsbodem ontstaan waarin zich ineens heel andere dingen ontwikkelden, er was dus een zeer ongunstig milieu (voor mij en mijn gezondheid) ontstaan.
Doordat dit milieu was ontstaan en bepaalde voor mijn gezondheid ongezonde schimmels zich overmatig konden ontwikkelen, ging er een enorme behoefte aan suiker ontstaan, suiker is een geweldige voedingsbodem voor de candida-schimmel.

Raar genoeg merk je van die schimmel op zich soms weinig, tot niets, ik had geen enkele aanwijzing die mij op het idee van een schimmel brachten.
Pas toen ik het artikel las met de gevolgen voor de “drager” van de schimmel met de enorme uitputtingsverschijnselen, toen ineens was het me helder.
Rond die tijd was er nog nauwelijks iets bekend over candida, en gelukkig was ik eigenwijs genoeg om mijn weg te vinden binnen het alternatieve circuit, waardoor ik na geruime tijd vrij was van die schimmel, het kostte namelijk nogal wat om dat weer in balans te krijgen.

Sindsdien ben ik me bewuster dat we als persoon dus een milieu kunnen zijn voor gezondheid en ook voor gebrek aan gezondheid. Dat is wat vaak ziekte of "je niet lekker in je vel voelen" wordt genoemd!

Door alles wat je dus inneemt, of het nu voeding, water, frisdrank medicijnen, luchtvervuiling, of wat dan ook is, beïnvloed je dus je eigen milieu.

Ik heb dus letterlijk aan den lijve ondervonden wat dat betekent!
Het heeft me zeker een jaar of twee gekost waarin ik al mijn energie kwijt bleek en ik met een nodige portie eigenwijsheid uiteindelijk mijn eigen gezondheid hervond.

Wat is nou dat milieu in ons dan?
Nou wat gebeurt er als je in je vingers prikt.
Er stroomt bloed uit.
Als je wel eens bloed hebt laten prikken dan kan het zijn dat je een uitslag hebt gekregen over je bloedwaarden. Allerlei afwijkingen ten opzichte van normaal-waarden zijn via bloedonderzoek te vinden.
Daarnaast heb je urine, urine wordt ook vaak onderzocht.
In de urine kan je bijvoorbeeld goed herkennen hoe het met de ph-waarde ervan staat.
Er zijn van die ph-urine teststripjes waarmee je zelf je urine makkelijk kunt testen.
Ik heb het ooit op een cursus meegemaakt waarbij bleek dat vrijwel iedereen al een te zuur milieu heeft. 7,4  is een neutrale waarde, een gezond milieu.
Lager dan 7,4  is een te zure omgeving, boven de 7,4 wordt alkalisch genoemd.

In die te zure omgeving kunnen schimmels, bacteriën en parasieten geweldig gedijen.
Dat is dus een omgeving die dus voor ons persoonlijk zeer ongezond is.
In de emotionele therapie blijkt bijvoorbeeld ook dat bij bepaalde emotionele staten onze frequentie daalt tot een niveau, een milieu wat juist schimmels, bacteriën of parasieten aantrekkelijk is.
Op het diepste niveau kom je op frequentie niveau uit en vandaar uit is dit ook heel goed uit te leggen. Ik hou het hier even voor de helderheid op een zuur of alkalisch milieu.

Het is dus van belang te beseffen dat we ons eigen milieu bepalen door wat we in ons opnemen, via dranken, voeding, water, medicijnen, zuurstof, maar ook emotioneel bij ons binnen laten komen.

Zuurstof is zeer belangrijk.
Zonder eten kunnen we nog enige tijd, soms zelfs weken, zonder water is dat al een heel stuk minder in tijd, daar moet je al in dagen gaan denken, en zonder zuurstof is het al gauw einde oefening, dat wordt minuten werk als het al geen seconden werk wordt!

Zonder zuurstof sterven we, in de plantenwereld wordt dat afsterven genoemd, we zien daar het blad uitdrogen, verschrompelen om vervolgens letterlijk het leven te laten voor wat het was.

Zuurstof is voor ons het meest elementaire. Onze hersenen een paar minuten zonder voldoende zuurstof is funest.

Water blijkt een zeer belangrijk transportmiddel te zijn om eventuele afvalstoffen die we via voeding of andere factoren hebben binnen gekregen af te voeren zodat we het milieu van binnen zo goed en gezond mogelijk houden.

Naast water, voeding en andere uitwendige milieufactoren zoals luchtvervuiling, voedselvervuiling via pesticiden, watervervuiling door middel van toevoeging van chloor, worden wij ook beïnvloed door onze emotionele staat. Emoties kunnen ons milieu behoorlijk uit balans halen. Bij emotionele coaching raad ik iemand dan ook altijd aan veel water te drinken om ook de emotionele afvalstoffen die loskomen sneller te kunnen afvoeren.

Bij stagnatie of onvoldoende afvoer van afvalstoffen kan bijvoorbeeld hoofdpijn ontstaan.

Het hoeft zich niet altijd onmiddellijk fysiek te uiten in fysieke klachten.
Je milieu kan intern behoorlijk ongezond zijn zonder daar werkelijk besef van te hebben. Dat wil echter niet zeggen dat er al niet van alles gebeurt van binnen.
Neem ernstige ziekten als hart- en vaatziekten en bijvoorbeeld kanker, zijn ziektes die zich in een zure omgeving, waarin onvoldoende zuurstof in het systeem aanwezig is ontstaan.
Soms worden deze ziektes pas in een allerlaatste stadium ontdekt, die zijn niet van maandag op dinsdag ontstaan, dat is een proces van soms jaren ontwikkeld in een te zuur milieu.

Die excursie in Waardenburg waar dat grondgebied ineens een ander milieu kreeg, bleken dus kiemen die er al jaren zaten ineens tot ontwikkeling te kunnen komen die voorheen geen kans hadden om te ontwikkelen.

Die ervaring was voor mij een eye-opener!
Afhankelijk van wat je er wil laten opbloeien zal je daar dus het juiste milieu voor moeten aandragen!
Ineens begreep ik die periode met die candida en die uitputtingsverschijnselen en die periode erna waarin ik weer gezond was en energiek!

Ik heb mijn milieu veranderd waardoor ik weer een voedingsbodem voor mijn eigen gezondheid creëerde.

Sindsdien ben ik me bewust dat er überhaupt een mogelijkheid is om je bewust te zijn van je eigen energie, me bewust te zijn dat je niet energiek voelen een uiting kan zijn van onbalans of ziekte en wat het kan betekenen een ongezonde voedingsbodem te zijn, een voedingsbodem te kunnen zijn van het ontstaan van ziektes.

Veel wordt er op het gebied van voeding gedaan.
We eten, het eten dient ons de bouwstoffen te bieden voor een gezond lichaam en wat er na gebruik niet meer nuttig is wordt als afvalstoffen via urine en ontlasting uitgescheiden.

Onze stofwisseling is nodig om de opname van de voedingsstoffen goed op te nemen en te kunnen verwerken en tevens de afgifte te bewerkstelligen van de afvalstoffen.
Afvalstoffen die te lang in ons lichaam blijven werken als gifstoffen.
Een goede dagelijkse stoelgang is erg belangrijk.

Water is het belangrijkste element als vervoermiddel voor het afvoeren van gifstoffen van onze stofwisseling.

Vaak wordt gedacht dat als we maar voldoende drinken dat we dan voldoende afvoeren.
Veel mensen drinken koffie, thee, frisdranken, energy dranken (Tegenwoordig is het een hype onder de jeugd om zogenaamd "gezonde" energy-drankjes te drinken, vooral als ze sporten, drankjes die echter bol staan van de coffeïne en suikers en allerminst gezond blijken!), bier, alcohol, eten vloeibaar voedsel zoals soep en menen dan dat ze gezond bezig zijn en voldoende vocht binnen krijgen.

Voor vervoer van afvalstoffen hebben we zuiver water nodig en voldoende zuurstof in ons systeem.

Dat zuurstof is een belangrijk element wat heel over het hoofd gezien wordt en vaak vergeten wordt!
Zuurstof oa. zit in de lucht en zuurstof zit in water.
Onze lucht is helaas behoorlijk vervuild en het water wordt gezuiverd maar er wordt weer chloor aan toegevoegd en water wordt gerecycled uit afvalwater waarin vaak pesticiden en afvalstoffen van medicijnen zitten. Via de landbouw en veeteelt worden helaas veel middelen gebruikt die niet zozeer in het belang van onze gezondheid worden gebruikt als wel om te zorgen dat producten er mooier uitzien, langer houdbaar zijn (dus zuurstofonttrekking!) en vanuit de landbouw en veeteelt wordt hun water afgevoerd in sloten die uiteindelijk als afvalwater weer gereinigd wordt.

Nou wil ik niet ontmoedigen. Op veel dingen zullen ze niet direct invloed uit kunnen oefenen, de fabrikanten hebben vaak hun eigen belang en heeft niet altijd onze gezondheid hun hoogste prioriteit, we hebben wel degelijk op een aantal dingen wel invloed en daar wil ik me op richten!

Ik ga niet ontkennen dat ons voedsel niet meer de benodigde bouwstoffen oplevert die het vroeger nog in zich droeg, toen er nog niet via lamplicht ipv de zon gekweekt werd en toen een appel er nog uit mocht zien zoals de natuur hem liet groeien, terwijl nu met allerlei pesticiden gespoten wordt om toch maar geen rupsje nog toe te laten bij een appeltje!

Vlees wat geen antibiotica in zich herbergt en kip zonder bacteriën, kortom het wordt zoeken om gezond te kunnen blijven en ondertussen verbazen we ons nog steeds dat kanker en andere “welvaartsziekten” doodsoorzaak nummer 1,2,3 enz. zijn.

Reeds begin 1900 waren er al onderzoeken waarin het levensbelang van voldoende zuurstof aangetoond werd en de relatie met het ontbreken daarvan tov van het ontstaan van allerlei ziekten.

Brian Peskin schrijft in zijn pas uitgekomen boek over Dr Warburg, arts en biochemicus die uitgebreid wetenschappelijk onderzoek verrichtte en in 1910 al het belang van zuurstof aantoonde in de strijd tegen kanker.


Ons lichaam is altijd een zichzelf genezend fenomeen geweest, wat zichzelf echter nauwelijks meer kan herstellen als het milieu ongezond is!

Zoals ik eerder al zei, we kunnen ons laten weerhouden door te zeggen dat we nergens meer invloed op hebben, we hebben echter invloed!

We kunnen onze aandacht richten, en alles wat aandacht heeft groeit!

Indien we onze aandacht richten op waar we geen of onvoldoende directe invloed op kunnen uitoefenen, dan zullen we in de apathie verzanden.

Van belang onze aandacht te richten op dat waar we wel invloed op hebben.
Van belang ons niet afhankelijk te maken en over te leveren aan de grote massa, maar ons hart te blijven volgen en onze natuur!

Wat hebben we dus nodig en hoe kunnen we dat zo goed mogelijk realiseren binnen mogelijke beperkingen door milieuvervuiling, inclusief onze mentale milieu en ons omgevingsmilieu.

Laten we ons richten op de belangrijkste elementen, zuurstof en water.


Laten we ons even richten op het managen van ons eigen energie-systeem waarvoor we die zuurstof en zuiver water nodig hebben als vervoerder.

Persoonlijk ben ik enorm geïnspireerd door de kennis van Dr. Otto Warburg. 
Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar zo zuiver mogelijk water wat de elementen in zich had die konden voldoen aan de voorwaarden zoals ik die hierboven beschreef, zuurstof, voldoende basisch milieu en geschikt als middel om optimale opname te bevorderen van de bouwstoffen en het voldoenden kunnen afvoeren van afvalstoffen.

In workshops ga ik dieper op deze informatie in en geef ik uiterst praktische en makkelijk toepasbare oplossingen.

© Yvonne Mooijman

Naar alle artikelen van  weblog persoonlijke ontwikkeling  

2 opmerkingen:

Yvonne Mooijman zei

Petra Prins zei...

Yvonne, wat mooi dat je hier aandacht aan besteedt. Ik lees zelf veel over deze onderwerpen en ben ervan overtuigd dat stress en slechte voeding de grootste bedreigingen voor de gezondheid zijn. Ik was op de hoogte van de boeken en ben zeker van plan ze binnenkort te gaan lezen.
We zijn ver verwijderd van wat goed voor ons is, vertrouwen blindelings op wat de overheid ons voorspiegelt uit commerciële overwegingen. Torenhoge gezondheidskosten zijn het gevolg... Gelukkig is er een grote beweging gaande die het tij probeert te keren. Wat goed dat je onderdeel van deze beweging bent!

Unknown zei

Dag Yvonne, leuk je gisteren weer te hebben ontmoet.
Lezend in je blog en de waterliefde proevend, leek het me aardig je te vertellen dat het water wordt meegevoerd door de kometen. Zo'n 50 % van het water op aarde is ouder dan onze zon.. Kometen leverden dat water af, doch droegen het al heel erg lang mee in hun tocht door het heelal.. ( die staart die we soms zien is van ijs en puin).
grt, Ad